26 Şubat 2015 Perşembe

DÜNYANIN İLK GÜNÜ - BEYAZIT AKMAN

Okunup yorumlanmamış kitaplarıma Beyazıt Akman’ın Dünyanın İlk Günü’yle devam ediyorum.
Şubat Ayında tarihi roman kategorisinde okuduğumuz Dünyanın İlk Günü,Sultan Mehmet ekseninde İstanbul’un fetih sürecini , yeniçerilerin hikayelerini aktarıyor. Ulubatlı Hasan tabii ki var ama bu sefer kahramanımız Alexander. Yıllar önce kaçmak zorunda kaldığı Konstantiniyye’ye bir devşirme yeniçeri olarak dönen İskender.
Yazarın tarihi konu alarak kurduğu mekansal çizim gayet başarılı. Surları harita üzerinde takip eder gibi seyrediyoruz.Çok bilinen,çok işlenen bir konu olmasına rağmen gene de merak uyandırıp devamlılık sağlaması yazarın anlatım gücünü de gösteriyor.Sadece savaş ve Sultan Mehmet’le ilerleseydi daha sıkıcı olabilecek kitap özellikle seyyah Alberti Balbi’nin tuttuğu defterlerle renkleniyor.Minyatür-resim perspektif tartışmaları,el yazmaları,kıyafetler,günlük yaşam gibi pek çok konuya değinen Balbi ile biz de zamanın ötesine onların yaşamına geçiyoruz.Diğer yandan Yeniçeri olması için  ocağa getirilen acemilerin eğitimleri anlatılmış.Böylece ocağın hiyerarşisini,düzenini biz de acemilerle birlikte ayrıntısıyla öğreniyoruz.
Ancak kurgusal olarak ben kitaba şu kahpe Bizans etiketlemesinden çok sıkıldığım için pozitif bakamadım. “Karşımızdaki kötü,biz çok iyiyiz,çok namusluyuz,çok kahramanız (!) İstanbul’u  adalet getirmek için alıyoruz. İmparator ve onun etrafındaki asiller halka zulüm ediyorlar.” – Elbette herkes kendi tarihsel kahramanlarının mükemmel olmasını ister ama biz Kara Murat Bizans'a karşı klişesini aşamıyoruz.-
Fetih kesinlikle tarihsel bir başarıdır,tarihin akışını değiştirmiş yeniden yazmıştır.Strateji gereği alınması gereken herkesin gözü olan bir mücevher alınmış ve çok büyük mücadeleler verilmiştir. Kullanılan savaş teknikleri zamanın çok ilerisindedir ve Sultan Mehmet’in nasıl bir vizyona sahip olduğunu gösterir. Ama bu karşı tarafın zalim ve korkak, kadınlarının hafifmeşrep, erkeklerinin kadın düşkünü olduğu resimler bende tam tersi bir beğeni etkisi yapıyor.Sevemiyorum L

7 yorum:

  1. Bende de yorumlanmayı bekleyenler var . Okumak istediklerimden bu kitapta.

    YanıtlaSil
  2. Selminciğim nedense bu kitap hiç ilgimi çekmiyor. Senin yorumladığını görünce acaba ilgimi çekebilir mi dedim ama yine cezbetmedi:))

    YanıtlaSil
  3. Eğer bu kitabı sevmediyseniz Beyazıt Akman'ın diğer kitabına hiç bakmayın (Seri olarak devam ediyor )..Ben bu kitabı sevmiştim özellikle de yan karakterlerini... zaten kuşatma bölümlerini Roger Crowley'in Son Kuşatma 1453 kitabından faydalanarak yazmış ki Crowley'in kitabı da güzel ve oldukça objektifdir...sonra da 2. kitap (son sefarad) çıktı ve okumaya devam ettim.. işte o büyük bir hata oldu, çok kötüydü... o yüzden ben bu yazarı keşke ''Dünya'nın İlk Günü''nde bıraksaymışım...

    YanıtlaSil
  4. Merhaba,

    Detaylı yorumunuz için teşekkür ederim. Tarih konulu kitaplara bayılırım ve yazınızı okudukça listeme eklenecekler arasında gördüm...taa ki bu kahpe bizans olayına kadar. Tek taraflı yazılması hiç de iyi olmamış, artık alırmıyım bilemiyorum.

    Sizi blog keşif etkinliğinden bulup takibe aldım ve bana da beklerim...

    www.gamzenindunyasi74.blogspot.com.tr

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler Gamze'nin Dünyası:) Hemen bakıyorum...

      Sil
  5. Merhaba
    Tarihi roman yazmak aslında sanılandan daha zor bir iş. Roman olduğu için kurgu yazarın kafasında tasarladığı şekilde olabilir. Fakat tarihi bir dönemi kapsadığı için o dönemi iyi yansıtmalı. Buda iyi bir tarihi araştırma gerektiriyor. Bende ilk çıktığında bu romanı okuma listeme atmama rağmen daha okumadım. Millet tarih okumadığı için kafalarında hayali bir tarih fikri var. Bundan dolayı Bizans tarafınıda sizin bahsettiğiniz şekilde düşünüyorlar. O dönemde durumları kötü olasa da bazı durumlardan ise bizden ilerideler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hem kurgulamak hem altyapı çalışmalarını yapmak kesinlikle çok emek isteyen bir iş.Üstelik Bizans'a asıl bizim sahip çıkmamız lazım.Oradan devşirdiğimiz o kadar çok tarihsel mirasımız var ki.

      Sil