10 Ocak 2019 Perşembe

HÜZNÜN FİZİĞİ - GEORGI GOSPODINOV


Beden hatıralardan kaçamaz ve insan sonsuza dek çocukluğunda kalır mı gerçekten ?
Kalmaz mıyız çoğunlukla. Hele Hüznün Fiziği'ni okurken kendi anılarımdan çıkamadım. 

Komünist bir ülkede olmamamıza rağmen 70’lerin sonu 80’ler imkanlarında bir dünya betimlediğinde zaman kapsulünü okullarda çoğumuza yaptırmamışlar mıdır.Pazar günleri seyrettimiz Kızılderili filmleri,Britanica Ansiklopedileri,sonra annemin,ananemin bana elbise diktiği Singer dikiş makinesi,biz de VHS videolar kiralardık; konu komşu seyredilirdi.
Hiç Tamagotchim olmadı,bıraksalar gerçek bir köpeğim olurdu ama.
Zaman kapsulü şimdi Facebook derken ne isabet. 
Öyle şeylerden söz etmiş ki, Alain Delon deyince bi durdum.Babam çok severdi. Cyrano de Bergerac akil kafayla gittiğim ilk oyundu.
Gaustin’in zihni-çılgın projeleri çok sempatik değil miydi?Bilet parası olmayana film anlatmak, hele kondom defilesi (kimin aklına gelir ki)

Gospodinov anlatımını bölümlere ayırmış ama anlattıkları gene ortaya karışık.O hatıradan bu felsefeye atlarken ailesi,mitoloji bir yana kimler yok ki; Pessoa, Borges, Hemingway, Gaustin, Augustinus...


Direkt söz etmez ama Minator en çok Picaso’yla özdeşleşmiştir. Hıristiyanlık öncesi Mithra Kültü onun sürrealizmi ile Minotauromachy eserinin simgesi olur. Sadece boğa da değil, Mithra kültünün merdivenlerini kullanarak Çarmıha Geriliş'te iki dini bir görür.
Nasıl ki Minotauros Picasso'da vahşeti ve dönemin faşizmini ifade eder, kitapta anne baba çalışmak zorunda olduğu için Komünüzmin terk edilmiş hisseden çocuğu aynı zamanda sistemi sorgular.
Kurgu sistematiği olmadığından herkes için kolay bir okuma olmayabilir ancak ben çok beğendim.

"Kıyametten sonraki gün hiçbir gazete olmayacak. Ne kadar garip. Dünya tarihinin en mühim olayı basına yansımadan kalacak.''

12 yorum:

  1. O pazar sabahı yayımlanan kızılderili filmlerini bende hiç kaçırmadan izlerdim. Eskiden film ekrana geldiğinde kıymetliydi çünkü. Tekrarı yoktu. Kitabı listeme aldım. Teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  2. Sanki sevmeyecekmisim gibi geldi neden bilmiyorum:( Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biraz karışık ilerliyor. O yüzden seversiniz diye iddia edemem ben de . Ben teşekkür ederim. Sevgiler

      Sil
  3. Sizi takibe aldım, bloguma beklerim. https://fatihpinarca.blogspot.com/

    YanıtlaSil
  4. İnsanların hayatlarına etki edebilen bir eser. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  5. bu güzel kitabı önsöz tadında bizlere tanıttığınız için teşekkürler okuma listeme alıyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim.Umarım siz de beğenirsiniz.

      Sil
  6. Manalı yazıları çok severim özellikle insanın geçmiş hatıralarına vurgu yapıyorsa vazgeçilmezimdir bende Edebiyatı seviyorum ve ilgileniyorum özlü sözler paylaştığım bir blogum var vaktiniz olursa beklerim bknz:(Şiirler ve güzel sözler Blogu
    ) Paylaşımınız harika bol paylaşımlar dilerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Blogunuza bakacacağım.

      Sil